חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוק מס שבח מקרקעין קובע, כי הרוכש זכות במקרקעין, חייב במס על רכישה זו. המס מוטל בשיעורים מסוימים לפי סוג העסקה וסוג המקרקעין משווי המכירה, כאמור בתקנות מס שבח מקרקעין (מס רכישה) משנת 1974, וכל התיקונים והעדכונים שחלו בהן.

מהי משמעותו של מס זה עבור המתווכים? נניח, שעומדים לרכוש דרככם דירה, המשמשת לעסק או עומדת לשמש לעסק (בלמעלה מ-50% משטחה). במקרה זה יחול מס רכישה בשיעור 5% על העסקה, והרוכש לא יהנה ממדרגות מס עולות. דוגמה אחרת היא רכישת בית במצב של שלד מאדם שהתחיל בבנייה, ומסיבה כלשהי החליט למכור לפני תום הבנייה. סביר להניח, שהלקוח שלכם יחויב במס רכישה בשיעור 5% על כל הרכישה, וגם במקרה זה לא יהנה ממדרגות מס הרכישה. דוגמאות אלה באות להמחיש כמה חשוב להכיר את ההוראות של כל מס, גם זה שנראה פשוט לכאורה, וכלל אינו כזה. הרשימה הבאה כוללת מקרים שונים, שעליהם חלים שיעורי מס מיוחדים, ועליכם להכירה לא כדי לחשב את המסים אלא כדי לדעת, שמדובר בשיעורים משתנים, ויש להסב את תשומת לבו של הלקוח לכך, במטרה שלא להצטייר בעיניו כבלתי מקצועיים. לצורך חישוב המס בכל מקרה לגופו ניתן להיעזר במחשבונים, שנמצאים באתרי האינטרנט, בעיקר של הבנקים למשכנתאות.

1. הדירה היא דירה יחידה

2. הדירה היא דירה נוספת

3. הרוכשים הם זכאי משרד השיכון והבינוי (מחוסרי דיור)

4. תושב זר, עולה חדש, נכה, נפגע פעולות איבה, משפחה שכולה

5. רכישת דירה בדיור מוגן על ידי הדייר

6. פרויקטים של פינוי בינוי

7. דירות שנתקבלו במתנה (ללא תמורה)

8. מכירת זכות “בר רשות” (ראו מינוח בהמשך)

אין ספק, שקיימים מקרים רבים נוספים, המזכים בשיעורי מס מיוחדים או בפטור, אך אין הם המקרים השכיחים. כך, למשל, יש פטור מתשלום מס רכישה, כאשר יש העברה מנאמן לנהנה, וניתנה על כך הודעת נאמנות כחוק .

רשימת המקרים הללו מהווה “סימני דרך”, שיקלו עליכם לזהות את המקרים השונים. כמשווקים או מתווכים, תפקידכם לתשאל את הלקוח, לא כדי לפלוש לפרטיותו, אלא כדי לתת לו מידע אמין ומקצועי. בכל מקרה, חשוב שהלקוח יקבל ייעוץ מקצועי מגורם מוסמך, ועליכם להדגיש זאת באוזניו. לגבי מדרגות ושיעורי המס כדאי לזכור, כי הם משתנים מפטור מלא (למשל פינוי בינוי – לפי הוראת שעה) ועד 5% על כל העסקה (למשל רכישת מגרש).

שלח בקשה

התקשר אלינו:

שלח לנו מייל:

Send Request

Call us:

Email us: